Загальнонавчальні
уміння і навички
Успішністьнавчальної діяльності учнів великою мірою
визначається рівнем оволодіння загальнонавчальними вміннями і навичками. До їх
складу входять:
●навчально-організаційні (опанування школярами
раціональних способів організації свого навчання:посадка учня
під час письма. Положення ручки (олівця) в руці під час письма.Розташування
зошита на парті під час письма. Рух пальців під час зображення графічних
фігур.Рух кисті і передпліччя уздовж рядка в процесі виконання графічних вправ).
v
загальномовленневі
(формування
умінь висловлюватися, працювати з текстовою інформацією);
v
загальнопізнавальні
(уміння
спостерігати, розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати, застосовувати й
перетворювати навчальний матеріал);
v
контрольно-оцінні
(засвоєння
учнями способів перевірки та самоперевірки, оцінювання здобутих результатів).
Загальні види загальнонавчальних умінь і навичок
функціонують у системі міжпредметних зв’язків і формуються безперервно протягом
усього періоду початкового навчання відповідно до можливостей програмового
матеріалу з різних предметів та обов’язкового врахування попереднього рівня
оволодіння ним.
Пропонований зміст загальнонавчальних умінь і
навичок та його розподіл по класах може уточнюватися вчителем залежно від умов
і особливостей роботи з певним контингентом учнів.
У кожному наступному класі розвиваються вміння і
навички, формування яких відбулося в попередньому.
1 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і
навички:
v добирати
індивідуальне
обладнання для проведення уроку, розкладати його в належному порядку;
v включатися в роботу
відразу після вказівки вчителя; дотримуватись єдиних вимог до оформлення
письмових завдань;
v
практично
розрізняти основні елементи навчальної книжки (обкладинка, корінець, сторінка),
користуватися закладкою;
v
дотримуватися
правильної постави під час читання і письма;
v
співпрацювати
в парі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
v
говорити
в помірному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу;
v
зосереджено
слухати вчителя, відповідати на запитання за відомою і вільною моделлю, зв’язно
(трьома-чотирма реченнями) передавати почуте, побачене;
v
запитувати
про незрозуміле, невідоме тощо;
v
з
повагою звертатися до вчителя, учнів.
Загальні вміння:
v виділяти в предметах
певні ознаки, розрізняти розмір, форму, колір, смак тощо;
v знаходити у двох об’єктів
однакові, схожі і різні зовнішні ознаки;
v зіставляти групи
предметів за однією істотною ознакою, помічати зміни в спостережуваних об’єктах
за орієнтирами, вказаними вчителем;
v
робити
(з допомогою вчителя) висновок-узагальнення за результатами виконання
навчального завдання;
v
виконувати
завдання за зразком і аналогією.
Контрольно-оцінні вміння:
❖ знаходити фактичну помилку під час
зіставлення результатів власної роботи зі зразком і орієнтирами вчителя;
❖ оцінювати свою діяльність за орієнтирами,
поданими вчителем (правильно, красиво, що
саме; якщо помилився, то в чому, що треба змінити, чого уникати в наступній
роботі та ін.).
2 КЛАС
❖
дотримуватися
режиму розумової праці під час виконання домашніх завдань;
❖
самостійно
добирати необхідне навчальне приладдя і підтримувати порядок на робочому місці;
❖
орієнтуватися
в тривалості праці; виконувати роботу певної тривалості;
❖
додержуватись
певної послідовності виконання роботи під керівництвом учителя (з чого
почну, що зроблю потім, чим закінчу);
❖
користуватися
підрядковими примітками і словником, дидактичним і роздавальним матеріалом,
лінійкою і трикутником;
❖
своєчасно
готуватися до уроку;
❖
переключатися
з одного виду роботи на інший;
❖
дбайливо
ставитися до своїх і чужих речей;
❖
співпрацювати
у парі, групі.
❖
зосереджено
слухати вчителя й товаришів, говорити не поспішаючи, чітко, вільно в процесі
діалогічного і монологічного мовлення;
❖
виділяти
під час читання та слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;
❖
відтворювати
послідовність подій і відображених у тексті дій, явищ,
❖
виконувати
творчі завдання (доповнення, перетворення).
❖
виділяти
в предметах ознаки та якості, розрізняючи їх за значущістю (головні, постійно
притаманні об’єкту, і другорядні, які за певних обставин можуть з’являтися, а
за інших — зникати);
❖
встановлювати
тотожність, схожість і відмінність між кількома предметами;
❖
визначати
з допомогою вчителя найістотніші ознаки у виконуваній роботі;
❖
встановлювати
логічну послідовність викладу подій;
❖
застосовувати
деякі прийоми смислового заучування (встановлювати логічну і часову
послідовність);
❖
виконувати
логічне групування об’єктів (за родовими і видовими ознаками, вилучати «зайве»
серед чотирьох-п’яти однорідних об’єктів);
❖
виконувати
творчі завдання в контексті навчальних завдань і проектів.
❖
перевіряти
результати праці, своєї і товариша, за орієнтирами, даними вчителем
(алгоритмічні приписи, словничок, зіставлення зі зразком тощо).
3 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і
навички:
v
додержуватись
встановленого порядку під час виконання самостійних завдань;
v
під
керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання;
v
виконуючи
різні види завдань, орієнтуватися у тривалості часу;
v
тримати
в порядку своє робоче місце та навчальне приладдя;
❖ орієнтуватися
в методичному апараті підручника (у змістовому навантаженні основних
позначень);
❖ співпрацювати
у парі, групі, колективі.
Загальномовленнєві вміння і
навички:
❖ говорити в належному темпі, дотримуючись
інтонування;
❖ слухати читання, розповідь учителя або
товаришів з елементами змістового сортування матеріалу, виділяти нові факти,
розпізнавати невідоме;
❖ відповідати «своїми словами», ставити
запитання до тексту, до пояснення вчителя, товаришам під час опитування,
переказувати прочитане, зв’язно й послідовно описувати побачене, почуте;
❖ міркувати взаємпов’язаними судженнями
(3-4).
Загальнопізнавальні вміння:
❖ виділяти в об’єктах зовнішні і внутрішні
ознаки і якості, розрізняти серед них істотні та другорядні;
❖ порівнювати конкретні об’єкти за різними
ознаками (абстрактні за орієнтирами, визначеними вчителем);
❖ робити висновок-узагальнення з допомогою
вчителя;
❖ встановлювати послідовність подій та їх
причинно-наслідкові зв’язки;
❖ встановлювати зв’язок між причиною і
наслідком;
❖ моделювати за зразком і аналогією;
❖ добирати факти, які підтверджують
висловлену думку або суперечать їй;
❖ виконувати навчальні творчі завдання
(доповнення, розширення, зміна тексту, умов проектування тощо).
Контрольно-оцінні вміння:
v користуватися
способами
перевірки, застосовуючи алгоритми й пам’ятки;
❖ контролювати
послідовність виконання роботи, її проміжні та кінцеві результати;
❖ висловлювати
оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань;
❖ здійснювати
взаємоперевірку.
4 КЛАС
Навчально-організаційні
вміння і навички:
❖ дотримуватись
режиму навчальної діяльності, працювати швидко й зосереджено;
❖ планувати
роботу на день, тиждень, користуватися довідковою літературою;
❖ оріснтуватися
в методичному апараті підручників (розуміти значення всіх символів, кольорових,
шрифтових позначень);
❖ розподіляти
час для виконання роботи залежно від її мети; цінувати час – власний та інших
людей;
❖ приступати
до виконання самостійної роботи після обдумування її послідовності;
v співпрацювати у парі,
групі, колективі.
Загальномовленнєві
вміння і навички:
v розподіляти чітко,
послідовно відповідно до мети висловлювання;
v
міркувати
взаємопов’язаними судженнями в ході монологічного повідомлення, відтворювати
інформацію з елементами логічної обробки матеріалу(виділення головної думки,
установлення зв’язку між відомим і новим матеріалом тощо);
v
спілкуватися
під час виконання групових і колективних навчальних завдань.
Загальнопізнавальні
вміння:
❖ визначати
головне, самостійно робити висновок з поясненням вчителя з тексту;
❖ користуватися
порівнянням та аналогією як засобами встановлення нових ознак і якостей
об’єкту;
❖ класифікувати
і групувати вивчений матеріал, знаходити і пояснювати причинно-наслідкові
зв’язки;
❖ доводити
правильність певного судження та власної думки;
❖ моделювати
і прогнозувати у контексті навчальних завдань;
❖ користуватися
прийомами осмисленого запам'ятовування (план, зіставлення, опорні слова);
❖ висловлювати
рефлексивні судження;
❖ виконувати
навчальні творчі завдання (доповнити задачу, продовжити розповідь, відтворити
початок розповіді, запропонувати новий спосіб розв’язання, проектування тощо).
Контрольно-оцінні
вміння і навички:
❖ оцінювати
якість своєї навчальної роботи;
❖ здійснювати
взаємоперевірку;
❖ контролювати
послідовність роботи за самостійно складеним планом;
❖ визначати,
які судження завжди правильні, а які – тільки за певних умов чи завжди
неправильні;
❖ знаходити
і виправляти фактичні, логічні й стилістичні помилки;
❖ використовувати
засвоєні способи перевірки орфограм, задач, різних навчальних дій;
❖ висловлювати
оцінні судження.
Немає коментарів:
Дописати коментар