вівторок, 23 серпня 2016 р.

Загальнонавчальні уміння і навички учнів початкових класів

Загальнонавчальні уміння і навички
Успішністьнавчальної діяльності учнів великою мірою визначається рівнем оволодіння загальнонавчальними вміннями і навичками. До їх складу входять:
●навчально-організаційні (опанування школярами раціональних способів організації свого навчання:посадка учня під час письма. Положення ручки (олівця) в руці під час письма.Розташування зошита на парті під час письма. Рух пальців під час зображення графічних фігур.Рух кисті і передпліччя уздовж рядка в процесі виконання графічних вправ).
v    загальномовленневі (формування умінь висловлюватися, працювати з текстовою інформацією);

v    загальнопізнавальні (уміння спостерігати, розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати, застосовувати й перетворювати навчальний матеріал);
v    контрольно-оцінні (засвоєння учнями способів перевірки та самоперевірки, оцінювання здобутих результатів).
Загальні види загальнонавчальних умінь і навичок функціонують у системі міжпредметних зв’язків і формуються безперервно протягом усього періоду початкового навчання відповідно до можливостей програмового матеріалу з різних предметів та обов’язкового врахування попереднього рівня оволодіння ним.
Пропонований зміст загальнонавчальних умінь і навичок та його розподіл по класах може уточнюватися вчителем залежно від умов і особливостей роботи з певним контингентом учнів.
У кожному наступному класі розвиваються вміння і навички, формування яких відбулося в попередньому.

1 КЛАС

Навчально-організаційні вміння і навички:
v    добирати індивідуальне обладнання для проведення уроку, розкладати його в належному порядку;
v    включатися в роботу відразу після вказівки вчителя; дотримуватись єдиних вимог до оформлення письмових завдань;
v    практично розрізняти основні елементи навчальної книжки (обкладинка, корінець, сторінка), користуватися закладкою;
v    дотримуватися правильної постави під час читання і письма;
v    співпрацювати в парі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
v    говорити в помірному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу;
v    зосереджено слухати вчителя, відповідати на запитання за відомою і вільною моделлю, зв’язно (трьома-чотирма реченнями) передавати почуте, побачене;
v    запитувати про незрозуміле, невідоме тощо;
v    з повагою звертатися до вчителя, учнів.
Загальні вміння:
v    виділяти в предметах певні ознаки, розрізняти розмір, форму, колір, смак тощо;
v    знаходити у двох об’єктів однакові, схожі і різні зовнішні ознаки;
v    зіставляти групи предметів за однією істотною ознакою, помічати зміни в спостережуваних об’єктах за орієнтирами, вказаними вчителем;
v    робити (з допомогою вчителя) висновок-узагальнення за результатами виконання навчального завдання;
v    виконувати завдання за зразком і аналогією.
Контрольно-оцінні вміння:
      знаходити фактичну помилку під час зіставлення результатів власної роботи зі зразком і орієнтирами вчителя;
      оцінювати свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем (правильно, красиво, що саме; якщо помилився, то в чому, що треба змінити, чого уникати в наступній роботі та ін.).

2 КЛАС
                 дотримуватися режиму розумової праці під час виконання домашніх завдань;
                 самостійно добирати необхідне навчальне приладдя і підтримувати порядок на робочому місці;
                 орієнтуватися в тривалості праці; виконувати роботу певної тривалості;
                 додержуватись певної послідовності виконання роботи під керівництвом учителя (з чого почну, що зроблю потім, чим закінчу);
                 користуватися підрядковими примітками і словником, дидактичним і роздавальним матеріалом, лінійкою і трикутником;
                 своєчасно готуватися до уроку;
                 переключатися з одного виду роботи на інший;
                 дбайливо ставитися до своїх і чужих речей;
                 співпрацювати у парі, групі.
                 зосереджено слухати вчителя й товаришів, говорити не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення;
                 виділяти під час читання та слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;
                 відтворювати послідовність подій і відображених у тексті дій, явищ,
 з допомогою вчителя ставити запитання до окремих речень, уривків;
                 виконувати творчі завдання (доповнення, перетворення).
                 виділяти в предметах ознаки та якості, розрізняючи їх за значущістю (головні, постійно притаманні об’єкту, і другорядні, які за певних обставин можуть з’являтися, а за інших — зникати);
                 встановлювати тотожність, схожість і відмінність між кількома предметами;
                 визначати з допомогою вчителя найістотніші ознаки у виконуваній роботі;
                 встановлювати логічну послідовність викладу подій;
                 застосовувати деякі прийоми смислового заучування (встановлювати логічну і часову послідовність);
                 виконувати логічне групування об’єктів (за родовими і видовими ознаками, вилучати «зайве» серед чотирьох-п’яти однорідних об’єктів);
                 виконувати творчі завдання в контексті навчальних завдань і проектів.
                 перевіряти результати праці, своєї і товариша, за орієнтирами, даними вчителем (алгоритмічні приписи, словничок, зіставлення зі зразком тощо).

3 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
v    додержуватись встановленого порядку під час виконання самостійних завдань;
v    під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання;
v    виконуючи різні види завдань, орієнтуватися у тривалості часу;
v    тримати в порядку своє робоче місце та навчальне приладдя;
      орієнтуватися в методичному апараті підручника (у змістовому навантаженні основних позначень);
      співпрацювати у парі, групі, колективі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
      говорити в належному темпі, дотримуючись інтонування;
      слухати читання, розповідь учителя або товаришів з елементами змістового сортування матеріалу, виділяти нові факти, розпізнавати невідоме;
      відповідати «своїми словами», ставити запитання до тексту, до пояснення вчителя, товаришам під час опитування, переказувати прочитане, зв’язно й послідовно описувати побачене, почуте;
      міркувати взаємпов’язаними судженнями (3-4).
Загальнопізнавальні вміння:
      виділяти в об’єктах зовнішні і внутрішні ознаки і якості, розрізняти серед них істотні та другорядні;
      порівнювати конкретні об’єкти за різними ознаками (абстрактні за орієнтирами, визначеними вчителем);
      робити висновок-узагальнення з допомогою вчителя;
      встановлювати послідовність подій та їх причинно-наслідкові зв’язки;
      встановлювати зв’язок між причиною і наслідком;
      моделювати за зразком і аналогією;
      добирати факти, які підтверджують висловлену думку або суперечать їй;
      виконувати навчальні творчі завдання (доповнення, розширення, зміна тексту, умов проектування тощо).
Контрольно-оцінні вміння:
v    користуватися способами перевірки, застосовуючи алгоритми й пам’ятки;
      контролювати послідовність виконання роботи, її проміжні та кінцеві результати;
      висловлювати оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань;
      здійснювати взаємоперевірку.

4 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
      дотримуватись режиму навчальної діяльності, працювати швидко й зосереджено;
      планувати роботу на день, тиждень, користуватися довідковою літературою;
      оріснтуватися в методичному апараті підручників (розуміти значення всіх символів, кольорових, шрифтових позначень);
      розподіляти час для виконання роботи залежно від її мети; цінувати час – власний та інших людей;
      приступати до виконання самостійної роботи після обдумування її послідовності;
v    співпрацювати у парі, групі, колективі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
v    розподіляти чітко, послідовно відповідно до мети висловлювання;
v    міркувати взаємопов’язаними судженнями в ході монологічного повідомлення, відтворювати інформацію з елементами логічної обробки матеріалу(виділення головної думки, установлення зв’язку між відомим і новим матеріалом тощо);
v    спілкуватися під час виконання групових і колективних навчальних завдань.
Загальнопізнавальні вміння:
      визначати головне, самостійно робити висновок з поясненням вчителя з тексту;
      користуватися порівнянням та аналогією як засобами встановлення нових ознак і якостей об’єкту;
      класифікувати і групувати вивчений матеріал, знаходити і пояснювати причинно-наслідкові зв’язки;
      доводити правильність певного судження та власної думки;
      моделювати і прогнозувати у контексті навчальних завдань;
      користуватися прийомами осмисленого запам'ятовування (план, зіставлення, опорні слова);
      висловлювати рефлексивні судження;
      виконувати навчальні творчі завдання (доповнити задачу, продовжити розповідь, відтворити початок розповіді, запропонувати новий спосіб розв’язання, проектування тощо).
Контрольно-оцінні вміння і навички:
      оцінювати якість своєї навчальної роботи;
      здійснювати взаємоперевірку;
      контролювати послідовність роботи за самостійно складеним планом;
      визначати, які судження завжди правильні, а які – тільки за певних умов чи завжди неправильні;
      знаходити і виправляти фактичні, логічні й стилістичні помилки;
      використовувати засвоєні способи перевірки орфограм, задач, різних навчальних дій;
      висловлювати оцінні судження.

Немає коментарів:

Дописати коментар